lördag 15 oktober 2011

Sommarslingor

Detta inläggs strumpbyxor bar jag för två helger sedan, när vi kunde njuta det vackra vädret. Nu har temperaturen krypit nedåt närmare noll och inatt var det nog första frostnatten såvitt jag vet. Lite bittert.
Menmen! Det jag nu ska visa upp påminner lite om strumpbyxan i Bouclé-inlägget på så sätt att båda kommer från samma märke, Philippe Matignon, och båda har ett slingat mönster runt benen.



Men bara för att två ting har liknande mönster betyder det inte att de är lika! Batik Summer Tights kallas de här och precis som det hörs på namnet så är det en klassisk sommarstrumpbyxa. Philippe Matignon har ofoget för sig att inte skriva antal denier på varken förpackning eller hemsidan, men jag tror att det rör sig om 10 denier, max 15.



Trots att de är oerhört tunna så höll de imponerande bra. En heldag fylld av diverse aktiviteter lämnade inte ens det minsta spår på dem. Förvisso så fuskade jag lite och bar steps i skorna, men det gör jag i princip alltid när det handlar om så tunna strumpor. Att få en reva p g a någon söm i skon eller liknande känns bara onödigt.



Förutom att jag upplever dem som hållbara så var de också bekväma på. Storleken var bra och de satt på rätt plats hela tiden. Lägg även till den känsla som infinner sig när man nästan är barbent. Materialet är en mix av polyamid, elastan, polypropylen och bomull. Garnet är Lycra-märkt.



Varför plagget har fått namnet Batik förstår jag inte riktigt. Det lilla mönster som syns på mönstret finner jag på håll snarare kamouflagemönstrat, eller möjligen leopardliknande. På nära håll är det mest någon slags digiprint.
Strumpbyxan finns i tre färger; svart, legno (mörkare brun) och denna hudfärgade nyans, kallad playa nature. Originalpris i butik är 150 kr, men då den tillhör sommarkollektionen för 2011 så finns det stor chans att den återfinns i någon realåda. Jag hittade mitt exemplar på Åhléns för 50 kr. Så vill ni investera i en strumpa med det lilla extra inför nästa sommar så varför inte passa på nu?



In english: Batik Summer tights from Philippe Matignon. Very thin, I think they're about 10 denier or so, but with excellent quality. The spiral pattern adds a little extra this skin coloured piece. You might find them on sale now, since they're from the S/S collection this year.

10 kommentarer:

  1. Denne var en litt artig strømpebukse, men også litt diskre kan se ut for på litt avstand. Philippe Matignon har jeg også hatt for mange år siden, men må til hovedstaden for å få kjøpe de:-/ Den jeg hadde den gang, var modell med holdin, husker den var myk og fin og satt fint oppe hele tiden.

    SvaraRadera
  2. Schyssta.. gillar action bilderna!
    Lite roligare för åskådaren jämfört med dom andra

    SvaraRadera
  3. hakan: Thanks!

    Strømpebukser: Där ser man! Den finns alltså inte i någon butikskedja, eller kanske i någon webshop?
    Har du förresten någon butik att rekommendera med bra strumputbud i Norge, eller finns det rent utav något norskt strumpbyxmärke? Jag ska snart på besök och det vore ju kul om jag kunde hitta något som inte finns här hemma. :)

    Jocke: Haha, jag fick passa på när jag hade sällskap. Terroriserade stackrarna, "ursäkta, kan ni ta bilder på mina ben, såhär och såhär?" :P

    SvaraRadera
  4. Haha!!!!! Men det blir ju så roligare!!!!

    SvaraRadera
  5. Om du skal til Oslo, anbefaler jeg Steen & Strøm magasin som ligger i Nedre Slottsgate 8.
    I 1.ste etasje finner du det som visstnok skal være skandinavias største strømpeforretning, men er ikke sikker på om den er det nå lengre. Og siden jeg har anbefalt deg strømpebukser fra Cubus, er det en butikk ikke langt unna med adresse Stortorvet 7. Det er Cubus sitt eget merke med holdin jeg bruker aller mest, og da kan du kjøre en test på de du også;-) Noen norske strømpebukser finnes nok ikke, desverre.
    God tur, og håpe du kommer tilbake og blogger litt om det du eventulet har kjøpt;-)

    SvaraRadera
  6. Läckert diskret mönster. Gillar dessa skarpt. Dock undrar jag hur dessa ser ut i svart. Måste kolla på tillverkarens hemsida.

    SvaraRadera
  7. Strømpebukser: Tack för tipsen! Nu besökte jag visserligen inte Oslo, men de kan nog komma väl till pass en vacker dag.

    LM: Ja, visst är mönstret perfekt? Det livar upp utan att ta överhanden. Tror inte att jag såg dem i svart på Åhléns, eller så kanske de fanns men bara inte i min storlek.

    SvaraRadera
  8. Åh, vilka fantastiskt fina! Diagonala ränder är onekligen smickrande.

    SvaraRadera
  9. HelloP: Jag gillar dem också! Och, woho, jag hittade ett sista par i svart i min storlek häromdagen. Nu har jag garderat mig till varmare tider!

    SvaraRadera