onsdag 4 december 2013

Teschio

Jaha, det här inlägget hade jag egentligen tänkt publicera lagom till Allhelgonahelgen, men så blev det alltså inte. Men det kan väl finnas andra tillfällen då strumpbyxor med dödskallar på passar bra..
Dessa heter Teschio (italienska för skalle) och kommer ifrån Dolci Calze. De är stickade i 80 denier, men tyget är otroligt tjockt, faktum är att dessa kan vara de som är tjockast i hela samlingen utöver några som består av nån slags ullblandning. På grund av detta som kom de också i en förpackning som är bred som en DVD-box (se bilden längst ned)


När jag fick hem dem så blev jag smått överraskad över att mönstret var så stort, jag hade inte fått intrycket av det på fotot i webshopen. Storleken medförde också att jag fann dem rätt svårmatchade i och med att de inte precis är diskreta, vilket i sig medfört att jag knappt har burit dessa under de ca 2 år jag ägt dem. Men i år hittade jag den perfekta matchen i en traditionellt stickad mönstrad tröja i svart/vitt, och vips så gick strumpbyxorna från "ska jag verkligen spara dessa, jag har ju ingen användning för dem?" till att bli keepers.
Vilket är utmärkt när kallare tider tränger sig på, för i dessa behöver man inte precis frysa. Dessutom håller de formen till skillnad från benkläder i bomull eller ull, då de är rakt igenom syntetiska i en polyamid- och elastan-mix.
Jag minns tyvärr inte pris på dem och de finns inte heller kvar hos Hosieria där de köptes.


In English: 80 denier Teschio tights from Dolci Calze must be the thickest pair of tights that I've got. Perfect för cold days and suitable for Halloween or any occasion that non-discrete skulls fits in.

6 kommentarer: