torsdag 29 september 2016

Repos 70

När jag inför det här inlägget ska ta och titta upp priset för dagens strumpbyxa så hittar jag inte den på någon av de webshopar jag brukar handla hos. Lite märkligt. Dock så hittar jag den på själva Oroblus egna hemsida, och inser att de faktiskt gjort om förpackningarna på sistone. Numera kallar de den för "Tights Repos 70 Relax", medan det på min förpackning står "Repos 70 3 action".


Det är i alla fall en stödstrumpbyxa i mediumsegmentet. Stödet är graderat, det går från starkast nere vid anklarna och svagast uppe vid låren. På min förpackning anges 8/12 mmHg vid anklarna, när jag läser på Oroblus hemsida nu står det 6/10 mmHg..? Antingen har de skrivit fel eller så är då produkten ändrad. Vi får väl se när jag kommer att beställa nya strumpbyxor.

Repos 70 är en strumpbyxa som jag har köpt flertalet exemplar av, då den har varit ganska lätt att få tag på samt gett ett bra stöd - bättre än t ex Vogues mediumstöttande strumpbyxor.
Som det hörs i namnet så är det 70 denier som gäller, och det hjälper såklart till i "pushandet". Dock gör det tjockare tyget också att den hudfärgade tonen blir lite väl vit på benen. Dock noterar jag att det finns en stor vidd av nyanser på hemsidan, så det är väl bara att prova en ny. Den jag bär här heter kort och gott "Nude".


Det med "3 action" i namnet syftar på tre saker. Först så ska strumpbyxan har en "control top" som ska platta till magen och stöjda ryggen - det är faktiskt något jag aldrig har reflekterat över förrän jag läser det nu på kartongen, haha! Så huruvida det fungerar lämnar vi kanske därhän.. Däremot så är midjan bekväm tycker jag.
Den andra saken är det uppenbara, nämligen kompressionsstödet.
Som nummer tre anges energigivande aromterapi - garnet har lavenderdoft. Tyget anges annars bara som 81 % polyamid och 19 % elastan, så hur lavendern rent krasst har hamnat där vet vi inte. Dock så doftar bara strumpbyxan svagt av lavender vid första användningen, efter tvätt så är doften borta. Så just den extrafunktionen känns väldigt onödig.


Det är klart att stödet försämras successivt med antal användningar, men jag har inte orkat notera någon sådan statistik. De håller väldigt länge i alla fall, och jag kan inte direkt minnas att jag fått rena hål på dem.
Priset i märkets egen shop ligger på 15 € och det brukar vara däromkring som jag har köpt dem för på Internet.


In English: Oroblu's Repos 70 tights in the old packaging. 3 action refers to the control top that I never actually thought of (except that it's comfy), the graduated compression (8/12 mmHg at the ankles) which is very good for a medium level and aroma therapy via lavender scent (that goes away as soon as you wash them). But I use these tights a lot at work and have bought quite a few over the years.

3 kommentarer:

  1. På avstand ser den ut for å være 30-40den, ikke før på nærbildet ser man at den er kanskje litt grovere strikket, og litt tykkere tråd:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är trevligt med lite tjockare tråd, så man slipper vara så aktsam hela tiden. :)

      Radera
  2. Snygg färg jag gillar den färgen.
    Skorna som du har på bilderna är snygga !!
    Alltid fina bilder som du lägger ut!!
    //HU

    SvaraRadera