torsdag 15 mars 2018

Fascíno Stütz

När jag besökte en DM-markt i julas så plockade jag på mig ett exemplar från deras eget strumpbyxmärke Fascíno. Valet föll på stödstrumpbyxan i 70 denier, för att tja, det går alltid åt. För 4,5 € fick jag faktiskt ett överraskande bra plagg.


Först och främst hade jag nog inte förväntat mig att stödet var så pass bra som det är. Det är graderat och anges som 11 - 13 mmHg. Stödet håller benen i pigg form under dagen, men det håller också in "fläsket" så att man inte får de snyggaste konturerna. Inte mitt förstahandsval om det är minikjol alltså.
Vidare har vi både tå- och hälförstärkning, den senare är generöst tilltagen. Ingenting man alltid hittar på stödstrumpbyxor, ens på de som kostar betydligt mer.


Den finns i 3 stycken dubbelstorlekar; 38/40, 42/44 samt 46/48. Jag tycker att min sitter bra på mig men tror att om du ligger på övre gränsen så kan det vara vettigt att välja en större storlek.


Som nämnt så är det 70 denier-tyg men det är glest stickat. Ska du bära strumpbyxan enbart som den är så passar det till vår och höst. Nu under vintermånadernas kallare dagar har jag kombinerat den med en strumpbyxa ovanpå. Dagen då det sibiriska snövädret drog in var jag ute på lunchpromenad i solsken och -12 grader i denna strumpbyxa + en 40 denier ovanpå. Tillsammans med ett rejäla vinterskor kom jag aldrig att frysa om fötterna, men för benen var den kombinationen för tunn för att vara ute i över en timme. Det är bara att prova sig fram!

Om du hamnar i en DM-butik i Tyskland så kolla gärna in strumpsortimentet! Kanske finns det fler än bara ett budgetkap.


In English: Found this pair of support tights in a DM markt from their own brand Fascíno. Surprisingly good support (11-13 mmHg) for a low cost! Knitted in 70 denier, but loosly, so for winter wear I recommend pairing them with another pair of tights.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar