onsdag 31 januari 2018

Zoe

Så fick jag äntligen prova något från Swedish Stockings! Det här är deras strumpbyxa som är från samarbetet med Indiska, där Indiska "har designat" (ja.. det är en enkel strumpbyxa?) och Swedish Stockings har producerat den. Strumpbyxan kallas för Zoe och är i 70 denier.


Swedish Stockings är ett relativt nytt märke som har funnit något år på marknaden, vad jag vet. Deras grej är att återvinna nylon till nya strumpor; strumpbyxor, knästrumpor, leggings och sockar finns i sortimentet. Tydligen så har de även ett återvinningsprogram där man kan skicka in sina gamla kasserade strumpbyxor och erhålla 30 % i rabatt. Häh, det har ju blivit en del kastade strumpor genom åren ja..

Även om jag blev pepp på märket när jag först läste om det så har det dröjt med ett inköp. Dels för att sortimentet är ganska "basic" och dels p g a priset. Med möjlig rabatt känns det genast mer intressant för framtida basstrumpbyxinköp.
Strumpbyxan som säljs på Indiska är billigare än de som säljs på Swedish Stockings hemsida, men med 150 kr är dyrare än vad en motsvarande hade kostat hos kedjan.

Är den värd sitt pris då? Även om det går att hitta kanonstrumpbyxor för en lägre kostnad så tycker jag att priset är rimligt. Tyget har en bra tjocklek och värmer fint i (åtminstone mildare) kyla för årstiden. Strumpbyxan finns i 3 st dubbelstorlekar S/M, M/L och L/XL och jag upplever att min, den minsta, är tillåtande. Midjan är generös och den sitter bra på under dagen. Jag har använt strumpbyxan ca 5 dagar vid det här laget och min upplevelse är att den mycket väl kan vara en sådan strumpa som hänger med länge trots flitigt använde.
Förutom svart så finns den också i vinrött, mörkgrön och mörkblå.


In English: Finally I got a chance to try out a pair of tights from Swedish Stockings! This is from their collab with Indiska, Zoe tights in 70 denier. Made of recycled nylon and with a bit lower price tag than their "own" tights. The fabric has enough thickness to keep me warm during milder cold days and overall I think this is a nice one!
From now on I will try to send my broken tights to Swedish Stockings' recycling program (and recieve a 30 % off code) instead of throwing them in the trash.. ;)

2 kommentarer: