lördag 21 juni 2014

En chinchilla och två hundar

Här är strumpbyxan som jag aldrig trodde skulle gå sönder! Förpackningens saluförda anti-mask-garanti kan jag därmed gå i god för, och snacka om fantastisk kvalitet för en tunn historia stickad i 20 denier. Nackdelen är att jag någonstans på vägen helt tappade räkningen på hur många gånger jag hann bära plagget - 15? 20? 25? Ingen aning, men ni förstår konceptet.
Låt mig presentera Chinchillan 20 från Kunert i färgen Teint:


Kunert kallar tyget i 72 % polyamid och 28 % elastan för en innovativ materialmix som förhindrar maskor. Upptill på strumpbyxan finns en bred och bekväm midjeresår, nedtill är hälarna formade men ej förstärkta och det finns heller inte förstärkning vid tårna. Det man med ögat ser skulle kunna indikera att tyget skulle vara känsligt, men icke. Jag har inte varit speciellt varsam just för att jag ville prova kvaliteten. Det som till sist satte stopp för Chinchillan var när jag lekte med två charmtroll till unghundar. För mycket krafsande med klorna ledde till hål. Men maskor blev det minsann inte!


Finishen är halvmatt. Kan det vara det som gör att jag inte känner mig så exalterad av den, trots den otroliga livslängden? När jag håller tyget i mina händer så tycker jag att det känns lite.. tråkigt. Svårt att förklara kanske, men det är precis som att där den vinner i hållbarhet så har istället känslan att bära den förlorat.
Oavsett så lär jag köpa den igen, trotjänare som håller i ur och skur är alltid bra att ha. Priset ligger från 12 € och uppåt, så det är inte många slantar mer än för liknande strumpbyxor som bara håller en tredjedel så länge. Detta är prima tysk kvalitet!


In English: Kunert's Chinchillan 20 seemed to last forever, I lost the counting of days wearing them. At last, playing wih dogs made the end, but as guaranteed there were no runs! Excellent German quality, I must say.

4 kommentarer:

  1. Det var tråkigt att strumpbyxorna gick sönder. Men jag saknade bild av "marodörerna".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Strumpbyxorna höll ju vanvettigt länge!
      Åh, det är bäst att fråga målsman för marodörerna innan tror jag. Jag hoppas att jag får tillfälle att låta dem testa fler strumpbyxor. :)

      Radera
  2. Det er ikke ofte en kan bruke ei strømpebukse så lenge ;) Men noen ganger kan jeg klare det med noen av mine favoritter;)
    Og på det bildet du har tatt på stranden, ser den jo veldig lekker ut;)
    Jeg vet det kom noen for mange år siden, men de var ikke noen suksess. Etter hva jeg har funnet ut var de harde og stive, og da følgelig ikke noe behagelig å ha på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ett tag kändes det som att jag aldrig skulle komma att blogga om dem.. och det var väl då jag tappade räkningen.
      Jag har svårt att sätta fingret på vad det är i tyget som gör att jag blir lite "mäh" över dem, men det handlar inte om bekvämlighet eller så. Bara.. känslan.

      Radera