tisdag 25 januari 2011

Grövre silver

Jag brukar då och då jämföra mig med en skata. Detta då jag är så förtjust i saker som glittrar och skiner. Bortser vi från nylon så är ett av mina absoluta favorit-tygval satin. Just för att det glänser. Min fascination för denna sorts ljusreflektion gör att jag inte är främmande för att plocka fram ett par glittriga strumpbyxor till helgen, trots att jag inte ens ska på fest. Men då får det gärna bli ett par strumpbyxor i kategorin "lagom festliga". Och hur klär man ned glitterstrumpor? Genom tjockleken i stickningen såklart!



Dessa strumpbyxor har jag haft i min samling ett ganska bra tag och kan därför varken minnas inköpsställe eller pris. En inte alltför osannolik gissning är att de kommer från någon av våra klädkedjor. Och de är alltså stickade grövre än vad andra glittriga feststrumpor är normalt. Även själva glitterpartiklarna är av en grövre sort.



Jag tycker att den här strumpbyxan är rätt trevlig för mitt ändamål - lugnt helgfirande. Silverglittret är noterbart först i ljussken, lite dovare belysning och det ser i princip ut som en vanlig grå strumpbyxa.



In english: Sometimes I refer myself as a relative to the magpies - because of my fascination with everything that sparkles. Here I'm wearing a pair of silver glittering tights. A bit thicker knitting makes them what we in Sweden call "lagom". An expression for something in between. In this case - they're not too festive, but not to little either.

3 kommentarer:

  1. Det behöver ju inte vara fest för att man skall ha en glittrig strumpbyxa. Ser fint ut tycker jag.

    SvaraRadera
  2. Att se ett par glittriga ben sväva förbi ett par tända billyktor och se hur de lyser upp är bara så.....

    SvaraRadera
  3. Strumpbyxverkstan: Jag gillar den själv! Känns som en bra avvägning mellan vardag och klackarna-i-taket-fest.

    Wolfordman: .. härligt? Bara du inte tappar kontrollen över ratten så. :D Det vore ju lite olyckligt om jag nu springer runt som en potentiell trafikfara, hehe!

    SvaraRadera