fredag 28 juli 2017

Dr Scholl

Jag är ingen större tv-fantast, men när jag häromdagen råkade håglöst zappa mellan kanalerna så noterade jag att Scholls stödstrumpbyxa Light Legs dök upp på reklamen. Som av en händelse så är det en strumpbyxa som jag håller på att "testa", jag är uppe i 4 arbetsdagar med den hittills.
Scholl beskriver strumpan som att den dels har ett graderat stöd med 10 mm Hg vid anklarna, 5 mm Hg på vaderna och 3,5 mm Hg uppe över låren, samt att tyget har en speciell stoppa hålen-teknologi - hål ska ej utvecklas till revor. Tyget är stickat i 20 denier och färgen heter Light Tan.


Om vi börjar med det mest uppenbara: jag är väldigt ljushyad. Färgen som alltså kallas för lätt solbränd ser ungefär ut som mina ben när de knappt sett något solljus. För alla som har mörkare hudton än vad jag har så är det en aning missvisande med "light tan" som färgnamn.

Hur känns själva plagget då? Jo, tyget i sig själv verkar starkt och tåligt. Har under mina dagar inte fått något hål så jag kan inte säga huruvida hål utvecklas till revor eller inte, men det är ett plagg du kan röra dig obehindrat i.


Vid påklädning känns stödet som lätt till medium, men efter några timmar har visst något hänt.. Titta på mina anklar på bilden ovan. De har fått ränder. Strumpbyxan liksom korvar sig nere vid anklarna - utan att ha hasat ned från baken. Så själva benen tycks alltså blir längre och längre i takt med timmarna. Jag har provat att dra upp strumpbyxan ordentligt över anklarna, men samma sak händer igen. Så här blir resultatet samtliga gånger jag använt den.
Visst, det kan vara att jag har en för stor storlek. Men enligt vikt/längdtabellen så skulle jag till min längd väga nästan 10 kg mindre för att gå ned en storlek. Min storlek och den under är dessutom rekommenderad för personer upp till 175 cm, och det är ingen hysterisk längd.


Jag har inte upplevt att jag känt mig trött i benen efter dagar med strumpbyxan. Men när man saluför den med snack om kompression angett i mmHg - dessutom 10 vid anklarna - så förväntar jag mig någon form av kompression. På mig stämmer produktnamnet Light Legs väldigt bra in om vi tolkar det som att stödet är light. För det är precis vad jag upplever.. Det är inte obefintligt, det finns. Men det är lätt.
Korvandet vid anklarna är också irriterande. Jag lider inte av det, men jag känner att något liksom är ansamlat där nere. Randiga anklar är inte kul rent estetiskt heller.

För ett rekommenderat pris på 200 kr (eller 160 kr, som den kostar på apotekskedjornas webshopar) så förväntar jag mig mer. Ska man ändå lägga 150 - 200 kr på en stödstrumpbyxa så finns det bättre produkter. I den prisklassen skulle jag hålla fram Oroblus Repos 70 som ett lämpligt val. Den ger ingen solkysst look men den stödjer i alla fall mina ben under dagen.

Har någon av er testar Scholls Light Legs och upplever den annorlunda än vad jag gör? Berätta gärna!


In English: Scholl's Light Legs are on the commericials right now, and I've tested it so far for 4 days. The fabric itself feels strong, but the compression is a bit of a failure. It should be graduated, starting with 10 mmHg by the ankles, but for me it's just very lightly. Also, during the day, the legs extend and get to have some kind of gathering down my ankles. You can try Light Legs for yourself, but I think there are better options in this price segment.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar