torsdag 28 april 2016

She wore green velvet

Efter att ha varit nöjd med de sommarstrumpor jag tidigare testat från Charnos så bestämde jag mig för att prova på något tjockare. För drygt 10 € får man ett 3-pack av deras Velvet Soft Opaque tights som är stickade i 40 denier. Jag bär grönt, men det verkar som att svart och blått är de färger som saluförs just nu.


Jag tycker att namnet på strumpbyxorna är något missvisande. Dels är de inte riktigt opaque och dels ger orden "velvet soft" mig andra associationer än vad som jag faktiskt upplever av plagget. Inte för att tyget på något sätt är obehagligt, men det är inte supermjukt. Det rör sig om en helt ordinär strumpbyxa, och sådana brukar jag inte beskriva som sammetsmjuka.


Något jag däremot får ta hatten av för är hållbarheten. Jag tycker att jag har använt mitt första par rätt friskt, men det har fortfarande inte gått hål på strumpbyxan. Lite ruggiga ytor efter slitage, men det är allt. Detta i kombination med ett redan lågt pris ger ett extremt bra pris per användning. Passform och storlek upplever jag också som goda. Trots detta så är jag inte överförtjust i strumpbyxan, men det kan vara att jag är lite besviken på att den gröna färgen är transparent. Jag kanske borde välja svart om jag köper dessa igen, och leta efter grönt någon annanstans.
Apropå den gröna färgen så kommer min kamera inte överens med den. Jag skulle kategorisera den som tallbarrsgrön, men den drar också åt en grå nyans. För att försöka göra den rättvisa i olika ljussättningar så har jag roat mig med att spela in en liten film nedan. Enjoy!



In English: Charnos' Velvet Soft Opaque tights in green. I wouldn't say that they're either opaque or "velvet soft", they're quite ordinaire but with a great value for money. 3 pairs costs less than 10 € and lasts and lasts!

9 kommentarer:

  1. Intressant färg. På dina bilder upplevde inte jag någon grön färg på strumpbyxorna. Däremot på den lilla video snutten så skiftade strumpbyxorna i grönt, grått & svart.
    Dessa är jag verkligen intresserad av. Färgen verkar vara väldigt beroende på ljuset och det är ju inte riktigt opaque heller. Däremot gillade jag det där lilla fyrkants mönstret som syns tydligt på bild två.
    Var hittade du dessa strumpbyxor? Jag ska googla på namnet och se om jag hittar var man köper dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det en mångsidig färg!
      Fyrkantsmönstret på bild två är en separat nätstrumpbyxa som jag har ovanpå.
      Här köpte jag dem: https://www.uktights.com/product/1723/charnos-velvet-soft-40-denier-opaque-tights-3pp
      Men det går även att se på Charnos hemsida vilka som är återförsäljare av märket.

      Radera
    2. http://www.charnoshosiery.co.uk/ är märkets hemsida

      Radera
    3. Jag hittade uktights sida, men det var något billigare på e-bay.
      http://www.ebay.co.uk/itm/301658593546?_trksid=p2055119.m1438.l2649&var=600511982550&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
      Det ingår tydligen frakt i deras pris, vilket det inte gör hos uktights.
      Då förstår jag varför det inte var fyrkantsmönster på bilderna på förpackningen på olika websidor. Du hade "fuskat" och gjort det lite snyggare på dina bilder med hjälp av en nätstrumpbyxa ovanpå.

      Radera
  2. Hej Lillstrumpa.
    Vad kul med en blogg om strumpbyxor.
    Är själv strumpbyx freek.Går i stort sett jämt i strumpbyxor eller stayups.Tycker tunna är skönast.
    Köpte ett par Cecilia de rafael 13 denier i går.
    Som jag tänkte ha till i dag till jobbet.Klantiga mej!
    Gäller och titta så man får rätt storlek.Lite för små så klart.Dom spänner rätt mycket över stjärt och lår.
    Men tar risken för jag tänker andå ha jeans.Böjer mig ner och ska ta på mig skorna och känner att nylonet spänns rejält.Nu är det kört tänker jag.Men icke dom höll.Har ett litet hål på ena knät.Så jag tänker ha dom i morgon med.Få se hur det går.Tycker det är ganska bra med tanke på 13 denier.Har du provat detta märket?
    Vad är din erfarenhet av ultratunna strumpbyxor?
    Forsätt med din blogg.Gärna mer tunnare strumpbyxor.
    Hälsningar
    Nettan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Jag blir nästan lite nyfiken hur jeans går med jättetunna strumpor, du har aldrig problem av att jeanstyget är grovt/raspigt?
      Om du surfar från en dator (minns ej hur bloggen ser ut från en surfplatta, så kanske från en sån också) så kan du se etiketterna i högra spalten. Har i dagsläget skrivit om två strumpbyxor från Cecilia de Rafael, den ena i 15 denier. Sen har jag också i dagsläget listat 29 strumpor i kategorin "Hudfärgade strumpor < 20 denier".
      Det allra tunnaste jag har burit är denna i 7 denier :D
      http://nylontothebone.blogspot.se/2012/10/inlagg-200-better-than-bare.html

      Den här veckan tycks vara den första som vädret faktiskt är varmt och inte överraskar med snö eller hagel, så tunnare strumpbyxor kommer framöver. Tack för berömmet! :)

      Radera
  3. Ursäkta att jag skriver en kommentar på en 5 månader gammalt inlägg.
    Jag tänkte bara säga att jag beställde ett 3-pack svarta från e-bay £11:95 inkl frakt. De kom igår med posten. Jag blev förvånad att försändelsen var från Åland, när jag trodde jag handlat från en firma på Jersey.
    Mycket mjuka och sköna. En ny favorit hos mig. Dessa kan jag varmt rekommendera samt firman the thight spot, som har stort utbud och bra priser och snabba leveranser. Sen kan man ju se det positiva i att handla från Storbritannien när pundet är ständigt på väg ner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh, men det gör då inget! Jag ser ju nya kommentarer i min lilla avdelning för kommentarer.
      Kul att du hittat nya favoriter! :)
      Tight Spot kände jag inte ens till. Haha, farligt, farligt! Nu kommer jag ju att surfa där en stund istället för att lägga mig i tid. :D Tack för tipset!

      Radera
    2. Åhååå, där hittade jag minsann ett par strumpbyxor som jag haft i tankarna att beställa de senaste dagarna, till ett betydligt billigare pris! Bingo! :D

      Radera