söndag 8 september 2013

Solbrun

Lite nervös var jag över att färgen Sunbrown på Lindex Shine tights skulle vara för mörk för mig. Men nädå! I år hade jag lyckats få färg nog - utan att för den skulle ens vara i närheten av en Valentino-bränna - för att det skulle funka. Och ärligt talat, det ser inte så värst jättebrunt ut på bilderna. Med tanke på att strumpbyxan är stickad i 20 denier-garn så finns det ju skirare strumpor att jämföra med. Jag kan väl helt enkelt konstatera att färgen mest "skräms" när produkten ligger i sin lilla kartong. Frågan är då om detta är en färg som fungerar för er med mörkare hudtoner än vad jag har? Kommer den att fungera som make up eller kommer den att bleka benen?


Detta plagg köpte jag för en herrans massa år sen. Två saker avslöjar det; dels är förpackningen inaktuell (men det är samma pris, 50 kr, idag också!) och dels har jag köpt en för stor storlek. Jag hade nämligen för mig när jag var yngre att tunna strumpbyxor höll bättre om jag köpte dem för stora. Antar att jag tänkte att om de inte tänjs ut så mycket så håller de.. Det resonemanget håller jag inte alls med om idag. Så länge inte strumpbyxorna är för små så har storleken inget med hållbarheten att göra för mig.
Således går midjan väldigt högt upp, jag kan väl nästan dra den över bysten om jag så skulle önska. En sak är lite underlig med midjan och det är att trots att det är storlek 40/42 så skulle jag inte rekommendera någon med vidare midja än min att bära strumpan. Så här kommer det att skära in rejält och ge fula valkar på den med "rätt" storlek. Märkligt.

Tyget är starkt. Jag bar den 6 dagar innan jag slängde den, och då hade jag inte fått något hål någonstans. Däremot så hade tyget förlorat sin spänst på vissa partier efter tvätt 4. Det gick som en revliknande grej längs med benet där tyget var tunnare och elasticiteten hade släppt jämfört med resten, som var normalt. Skumt.
Men är bara midjan normal på de modernare strumpbyxorna så är det en bra basprodukt. Bekväm, stark, med en fin lyster och så finns den ju att få tag på nästan överallt i vårt avlånga land.


In English: 20 denier Shine tights in Sunbrown colour from Lindex - not as brown as I thought! Strong textile but a bit weird waist width.

4 kommentarer:

  1. Men dom funkar väl!!! iaf på bild tycker jag

    SvaraRadera
  2. På det øverste bildet ser dine ut som de er solbrune, som fargen også heter;)
    Men det er bare til sola treffer de, som da gjør at glansen kommer fram i de:) Ellers har Lindex masse fine strømpebukser;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kommer solen eller kamerablixtar fram blir det annat! Fotade dessa som stay ups när bloggen var ung och det såg ut som en discokula nästan när blixten var på. :D

      Radera