fredag 19 juli 2013

Leg Control

Jag tyckte att det var dags att prova något nytt i sortimentet supportstrumpor. På UK Tights hade Leg Control 40 från Kunert fått en hel del positiva omdömen från kunderna, så valet föll på dessa. På baksidan av förpackningen står det att det är 26 denier, men det ser onekligen ut som 40, så därav namnet antar jag. Det utlovas ett lätt, men graderat stöd. Finishen beskrivs som mjukt glansig. Jag valde färgen Teint.


Det här kommer faktiskt att bli en sågning. Till att börja med: teint betyder hy. Såhär vita ben har jag faktiskt inte! Åtminstone inte på sommaren. Hade tyget varit tunnare hade det kanske kunnat passera lättare, men då det är relativt tjockt så blev det missklädsamt. Vita ben kontrasterade snyggt mot en mer solbränd överkropp. Happ. Alltså skulle jag ha valt en mörkare nyans..
Finishen tycker jag inte heller är glansig, utan matt. Lystern som skiner om benen på förpackningen är photoshopad, rätt och slätt.


Men det viktigaste då? Själva anledningen till att jag köpte produkten: stödet. Det är i princip obefintligt. Visst förväntade jag mig ett lätt stöd, men här känns ingenting? Och det är inte så att strumpbyxan saknar stretch, den finns och den är god. Men plagget bara sitter på plats. Jag undrar nästan om jag fått samma strumpa som de konsumenter som skrivit att de rekommenderas Leg Control till alla som har trötta ben och svullna anklar..

Hållbarheten är inte på topp heller. Dag 2 får jag ett hål tack vare en papperskasse. Visserligen kan papperskassar vara ett gissel, det vet jag sedan länge - men det brukar vara tunnare tyg som tar stryk. Jag lagade med lite nagellack och beslöt att köra på och se hur länge de höll. Inte så mycket längre faktiskt. Dag 3 fick jag en reva av vad som måste ha varit en sten (så mikroskopisk att jag inte lagt märke till den) i skon.
Detta till ett pris av 12,5 €  - nej, jag kommer inte att köpa dessa igen.


In English: Support tights "Leg Control 40" from Kunert in the shade Teint. Well, I didn't feel any support at all, to be honest. The teint shade made my legs look white and I couldn't see any glossy finish.. And they didn't last long either. I'm not buying these again.

2 kommentarer:

  1. Denne er omtrent som Wolford sin Synergy40, som jeg hadde for en tid siden;)
    Der var det heller ikke noe støtte i bena, og ikke var den noe særlig holdbar heller:)
    Har hatt mange fra Wolford i 20denier som har holdt bedre;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja fy, det var ju Synergy 40 som jag själv testade.. Är så tacksam för att jag åtminstone bara betalade reapriset för dem. Usch!

      Radera