torsdag 28 juni 2018

Conté Summer 8 den

Det tycks som att det blir varmare väder igen och vad passar bättre än en tunn sommarstrumpbyxa? Vitryska Conté erbjuder en vid namn Summer 8, som alltså är i 8 denier. Den finns i två utföranden, en vanlig och en med öppna tår. Om du väljer den med täckta tår så är det ändå en mycket diskret strumpbyxa som mycket väl passar i peeptoe-skor och sandaletter.


Jag bär färgen Natural här, vilket är en ganska ljus nyans för att vara till en sommarstrumpa. Den finns också i färgerna Bronz, Shade och Nero, och jag tror att den bronsiga är bättre till solkyssta ben.
För att ha ett så tunt tyg så är det överraskande starkt. Det kan ju gå lite hur som helst när det rör sig om så få deniertal, men 4 dagars användning blev det innan jag fick en reva under foten. Hade den upptäckts i tid och inte blivit så stor hade jag kanske kunnat använda plagget någon dag till..
Men ja, det är en behaglig strumpbyxa att bära, och jag gissar att 17 % elastan bidrar till att den formar sig extra fint efter kroppen. Det är en matt yta, men känner du med handen på den så skulle det lika gärna kunna vara en halvglansig.


För ett pris av 4,5 vitryska rubel, som vid inköp var ungefär 20 SEK, så får jag säga att det var ett fynd! Noterar att av hittills 2 testade strumpbyxor från Conté så är jag mycket nöjd med båda.
Jag ser att Conté har startat en nederländsk webshop (som dock inte verkar skicka till Sverige) och där tar de 6,5 € för strumpbyxan. Men om en resa till Östeuropa hägrar så är det nog allra bästa tillfället för billig shopping. Om inte annat så håll ögonen öppna på Ebay eller liknande.


In English: 8 denier summer tights from Belarusian brand Conté was for sure a bargain! Low denier but strong for being thin - they lasted 4 days for me. Also comfortable to wear with its 17 % elastane. They're available as sandal toe, which I'm wearing, and open toe options.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar