torsdag 24 september 2015

Löpfri

När jag var på Matas och köpte de vita strumpbyxorna så passade jag även på att köpa ett par från bassortimentet. Med tanke på att deras 20 denier är ett par favoriter sedan tidigare, så var deras antimask-strumpbyxa intressant. Namnet är kort och gott Løbefri strømpebukser och deniertalet är 15. Trots ett lägre deniertal så känns tyget tjockare, ty benen är mer täckta än med deras 20 denier. Det gör också att färgen, kallad Sand, blir lite osmickrande på benen i molnigt ljus. Skiner solen är det dock inga problem, det är bara vid grått väder som även benen får en något gråblaskig ton. (på bilderna kan ni dock se att min egen hudfärg smälter in väl med tygets, så i grund och botten är det en naturlig nyans för min del)


Ett tyg som ska vara extra hållbart och förhindra maskor måste givetvis testas. Dag 2 var jag ute och tältade, och tältpåsar och dylikt brukar vara ganska skrovliga. Jag fick några hål från campingutrustningen men inga maskor uppstod. Vid tredje tillfället så var hålen fortfarande små och intakta, men när det var dags för tillfälle 4 så hade revorna kommit. Så någon gång under dag 3 och i tvätten höll det inte längre. Bilderna är också tagna under den fjärde dagen.


Hur ska jag då tolka det här med maskfritt? Tja, får du hål under dagens lopp så är det ingen panik, inga fula revor kommer att uppstå. Däremot så kommer det inte att hålla så många gånger till. Så lite halvdant betyg.. Priset ligger på 70 DKK och det är dyrare än 20 denier-strumpbyxan, vilken dessutom håller längre. Så för mig del ser jag ingen anledning att köpa dessa igen.


In English: Run resist 15 denier tights from Matas. Well, you won't get runs the same day as you get holes in the fabric. But they don't last that long. For me, I got holes at day 2 and the runs appeared somewhere between day 3 and 4. I prefer the 20 denier from the same brand, that lasts longer and also are cheaper.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar