onsdag 3 augusti 2011

Budgetstrumpa från La Mote

Nu jäklar ska jag sluta missköta bloggen, för nu har jag ingen semester att skylla på längre. :) Hoppas att ni själva har hunnit få lite ledigt och några härliga dagar, med eller utan nylonstrumpor!

När jag var inne på en bensinmack för några veckor sedan så hittade jag nylonstrumpbyxor i en hörna med utgående artiklar. Rea på redan extremt billiga strumpor? Jag blev nyfiken och var såklart tvungen att prova dem. Märket heter La Mote och det finns mig veterligen att köpa i vanliga livsmedelsbutiker och liknande. Med 50 % rabatt betalade jag 7 kr tror jag.
Själva strumpbyxan heter kort och gott 20 denier Basic.
Det är en helt matt strumpbyxa och den är gjord i 100 % polyamid. Färgen jag bär heter Light Amber.



Något som överraskade mig med strumpbyxorna var att de trots sin budgetprofil inte bara hade tåförstärkning utan även en hel fotförstärkning, vilken gick långt upp på hälen. Nästan i stil med en kubansk häl alltså, men betydligt bredare och stubbigt avhuggen. Det är alltså ingen elegant häl, och skulle man bära pumps eller andra skor med lägre häl till tror jag att det kanske inte skulle bli så snyggt.



Jag befarade att strumpbyxan skulle gå sönder rätt fort, men eftersom det var ett test så försökte jag inte vara extra aktsam. Under de timmarna jag hade den så höll den sig utan några som helst skador. Dock så förlorade strumpbyxan sin stretchighet och såg sådär tråkig ut som på bilden ovan efter ca 6 h. Jag gillar inte skrynklor över knäna..

Men det som fick mig att faktiskt kasta strumpbyxan i papperskorgen när jag väl kom fram till mitt hostel under den resan var att midjeresåren skar in. Och det är riktigt underligt, då strumpbyxans storlek är annonserad att vara 36 - 44. Själv är jag storlek 38 nedtill och 36 upptill, och med andra ord borde midjeresåren verkligen inte vara för liten för mig. Men jodå. Jag kan bara föreställa mig hur vedervärdigt det måste kännas på en person som är storlek 44.
Annars passade strumpbyxan mig i fot, ben och stuss. Men midjeresåren! Jag vet ärligt talat inte vem den kan vara anpassad för. Detta gör alltså att jag inte kan rekommendera strumpbyxan för inköp. Enda anledningen skulle väl vara om man lider akut brist på en strumpa och det bara finns den här att tillgå i närmsta affär. Tyvärr!



In english: I've tried the cheapest of all budget tights - 20 denier Basic from La Mote, bought for about 1 USD at a gas station. It held good, although it lost its stretch around the knees. The waistband was horrible. According to sizes, the pantyhose should suit people in european sizes 36 - 44. My waist is an size 36, but the waistband was to small for that. Very odd. Therefor, I cannot recommend you a purchase.

6 kommentarer:

  1. Ja sluta misköt bloggen ;)

    SvaraRadera
  2. De kunne like godt vert gratis også når de ser slik ut:o)
    Og kanskje derfor de hadde blitt satt ned så mye i pris også;-)

    SvaraRadera
  3. Jocke: Aj-aj, kapten! ;)

    Strømpebukser: Haha, ja, nu var de nästan gratis och jag förstår varför..

    hakan: Not so nice to wear, though. :P

    SvaraRadera
  4. Tror du har haft lite otur där, Lamote Basic brukar vara en bra vardagsstrumpbyxa.
    ps. jag kan inte kommentera under min signatur, konstigt, ds

    SvaraRadera