fredag 22 april 2011

Skärt på skärtorsdagen

Såklart! Påsken behöver ju inte bara gå i gult..
De här skära godingarna är över 5 år gamla och kommer, som så många andra strumpbyxor i samlingen, från Lindex. Nu först så upptäckte jag att de har fått ett hål, men det sitter på en ej synlig plats så jag gör nog avsteg från min princip att kasta strumpor med hål i omedelbart. Färgen är ju så trevlig!
Nyansen är för mig helt ypperlig. Den är inte tråkigt blek, den är inte heller så skrikig att jag måste dra till med ett kraftigt rosa läppstift för att balansera upp det. Men strumpbyxan syns ändå, kan jag garantera. Speciellt när jag far fram på stan iförd matchande rosa vårjacka. ;)

Kvalitetsmässigt då? Att de har hållit i så många år säger väl en del om den saken. De är i klassiska 40 denier och är sköna på. Ingen grenkil förvisso, men jag vet faktiskt inte om jag föredrar grenkil eller ej. Nu fick jag något att fundera på i solskenet!



In english: Easter mustn't always be yellow! In Sweden Maundy Thursday is called Skärtorsdag, which you can translate to Pink Thursday. In old folklore, the witches flew to Blåkulla on skärtorsdagen, to feast with the devil. And in old asatru, the sacrificial spring feast was preparead on this Tor's day. The pink symbolises Tor's pale skin colour from the past winter.
Anyhow: pink for this pink Thursday suited me fine! 40 denier pantyhose, which's been in my collection for a long time.

5 kommentarer:

  1. Fint. Lindex 40 den är sköna tycker jag. Dock så är inte rosa min färg, men det är ju snyggt på andra.
    GLAD PÅSK!!!!

    SvaraRadera
  2. LM: Ja, Lindex 40 denier är ett prisvärt köp. Vissa håller bättre än andra kvalitetsmässigt, men jag har aldrig känt mig snuvad på pengarna. :)
    Hoppas påsken varit trevlig för dig!

    hakan: Thank you!

    SvaraRadera
  3. Det var ju fint väder, men 12 timmars jobb/dag hela påsk helgen var ju inte så roligt.

    SvaraRadera
  4. LM: Det kan jag förstå. Själv "behövde" jag bara jobba en dag i påsk. Annars jobbar jag i princip alla storhelger, så det kändes nästan lite konstigt med all ledig tid. ;)

    SvaraRadera