söndag 27 mars 2011

Revär

Jag är inget fan av det som kallas over knee-strumpor eftersom de aldrig håller sig på plats. Eftersom knän hela tiden rör sig så faller strumpan nedåt och korvar sig. Däremot gillar jag strumpbyxor som ger en illusion av att jag bär knästrumpor! Här bär jag en variant på det konceptet från Falke.

Som ni ser så delar sig "knästrumpan" på utsidan av benet i vad jag skulle kunna kalla för ett revär. Strumpbyxan är stickad i tunnare denier i revären och själva byxdelen, och knästrumpdelen är rätt tjock. Vet inte om det är skillnaden mellan olika denier eller om det var själva materialmixen - 90 % polyamid, 6 % elastan, 3 % polypropylen och 1 % bomull - som gjorde att strumpbyxan inte satt helt på plats under kvällens lopp. Då och då fick jag rätta till och dra uppåt igen. Strumpbyxan halkade dock inte ned så pass mycket att det kändes obekvämt.

Kvalitetsmässigt så var den helt okej också. Jag trodde att den tunt stickade delen kanske skulle skadas, men istället var det den tjocka delen som tog stryk då en [valfritt svärord] tjej ställde sig och svängde med klacken och halva sin kroppstyngd på min fot. Aj! Mina fötter tillhör inte dansgolvet!
Nåja, ett hål på tårna blev det, men inte så farligt som jag trodde först. Hålet är "lagat" med nagellack och jag ska väl kunna ha strumpbyxan några gånger till, fast i en sko utan peeptoe då..

Strumpbyxan är ett reafynd från något år tillbaka och jag hittar inte den på Falkes hemsida, så jag gissar att den har utgått från sortimentet. Strumpbyxor med liknande effekter kommer dock ut då och då i handeln, bland annat så har ASOS inne några liknande, ifall ni blir sugna på ett par egna.



In english: Over the knee socks never stays in place on me, so instead I wear tights with an illusion of an over the knee sock. On this pair, from Falke, there's a stripe on the leg's outer side.

2 kommentarer:

  1. Dessa var ganska häftiga måste jag säga.
    Men visst är det skönt nu att börja lägga de tjockare strumpbyxorna i lådan, och äntligen ta fram de tunnare. Firar fredagen med en prickig svart från Oroblu med kort svart volangkjol till.
    Ha en riktigt mysig strumpbyxehelg och kram på Dig
    /Janeric

    SvaraRadera
  2. Janeric: Visst är det skönt med den blygsamma våren, men jag känner mig inte helt redo för alla tunna strumpbyxor, haha. Har dragits med eländiga förkylningar till och från hela vintern och därmed inte tränat så mycket.. vilket ger mig lite ångest nu när det är dags att gå runt halvnaken. :P
    Ha en skön helg du med!

    SvaraRadera