måndag 21 mars 2011

Lavendel och lite blommor

Jag har ett par strumpbyxor i samlingen som är något utöver det vanliga gällande stretchighet. När de ligger oanvända ser de så små ut att jag nästan skulle tro att de är i barnstorlek. Men simsalabim, när jag tar på mig dem så formar de sig utmärkt efter mig och de behåller dessutom samma känsla av denier-antal. Gissar på att de är omkring 50 denier tjocka.
Jag har tyvärr ingen aning om vilken firma som har tillverkat dessa strumpbyxor, då de har många år på nacken.



Det egentliga minuset med dem är att jag tycker att lavendelfärgen är lite väl blek. Jag tycker att mörkare lila nyanser är mer klädsamt på mig. Men sådant är givetvis en smaksak! För att få lite mer liv i en blek färg kan man alltid kombinera den med en nätstrumpa ovanpå. Nätstrumpan jag bär nedan är även den gammal och av okänt ursprung. Jag tycker mig ha hittat identiska strumpbyxor på Indiska vid några tillfällen, kanske i andra färger. Har inte så mycket att säga om nätstrumpan, den är rätt medelmåttig till kvalitet och utseende.

Men två halvroliga strumpbyxor kan alltid pigga upp varandra lite. Förutom att kläder ska fylla sin uppenbara funktion (skydd, värme, etc) så tycker jag också att det ska vara kul. Så det är bara att testa sig fram med olika kombinationer!



In english: Two pairs of old tights. One lavender coloured, which is a little bit too pale for my taste. Therefor I like to mix it with a net pantyhose, in this case one with flowers on.

6 kommentarer:

  1. Jag har ett par likadana nätstrumpor i vinrött! Det måste vara precis samma. Jag köpte dom på rea på Indiska för ungefär fyra-fem år sen. Jag brukar också ha andra strumpor under när jag använder dom, till exempel såhär:
    http://josefinfinfin.wordpress.com/2010/02/16/dagens-tva-par-strumpbyxor/
    eller såhär:
    http://josefinfinfin.wordpress.com/2010/09/15/en-ny-kombination/

    Men dom var ju jättefina i lila!

    SvaraRadera
  2. Hej! Jättefint att kombinera strumpor på detta sätt. En fråga. Vad är det för typ av strumpor när de är så glansiga så att de ser våta ut och håller troligen ett högt denier tal. För det är inte wetlook strumpor för det har jag kollat upp. För jag såg idag två personer oberoenda av varandra i jeanskjol och stövlar men en i blå nyans och den andra i svarta strumpor. Och det var mycket trevligt att titta på :-)
    MVH Wolfordman

    SvaraRadera
  3. Josefin: Jag älskar din kombination av vinrött i 2 olika nyanser! Man tror att det är en och samma strumpbyxa, men sen ser.. vad ska jag säga.. otroligt levande ut! Lite som en 3D-effekt!

    LM: Tack!

    Wolfordman: Tack! Ska försöka svara på din fråga, men jag är inte helt 100 på att jag vet vad du är ute efter. Det jag spontant tänkte på var leggings i just något wet look-utförande, men den lite mer "plastiga" looken har jag inte sett på strumpbyxor..
    Är det bara att strumpbyxorna har varit otroligt glansiga? Jag tycker ofta att de tjockare strumpbyxorna är ganska skinande, men jag tror inte att de har något speciellt namn mer än "shine" och dylikt. Men vad som definieras som glansigt kan ju vara lite vad som. Hm. Nu fick jag något att fundera på. :)

    SvaraRadera
  4. så otroligt vackra nylonstrumpor du har men du har ju oxå otroligt fina ben och fötter.
    Är själv nylonfetischist och har fått förmågan att verkligen dyrka ett par nylonklädda kvinnoben och fötter. använder faktiskt själv strumpbyxor men ej synligt... gillar känslan av välbehag som dessa ger.
    Har oxå en stor passion för äkta vintagestrumpor, har en ganska stor samling från 50 -60 talet snygga silkiga vintagestrumpor med eller utan söm, rth och full fashioned med cuban, manhattan,pointed häl och tå, alla dessa ligger i orginalförpackningar. På 40-50-60 talet var ju förpackningarna lika vackra, som själva innehållet. så om du vet ngn tjej/kvinna som delar mitt intresse för nylonstrumpor & strumpbyxor så e det bara att plinga på, behöver ju ngn som kan bära upp dessa
    mvh nylonkillen.
    ps:mer nylon åt folket

    SvaraRadera
  5. nylonkillen: Tack för dina värmande komplimanger!
    Din samling låter inte helt dum den heller, måste jag säga. Jag har många gånger funderat på om jag inte skulle köpa några vintagestrumpor, men det har faktiskt inte blivit av(!). Hade varit kul att dina rariteter. Kanske ämne för en egen blogg? :)

    SvaraRadera